hello@sebastianmuehl.info

Sebastian Mühl, *1981, arbeitet als Kunstwissenschaftler und Kunsttheoretiker in Berlin und Dresden. Sein Interesse gilt den politischen Dimensionen künstlerischer Praxis und insbesondere den politisch-ästhetischen Implikationen zeitgenössischer Modernerezeption. Von 2013 bis 2017 arbeitete er an einer Dissertation zum Utopiebezug in der Gegenwartskunst. Die Doktorarbeit wurde im Mai 2018 an der Hochschule für Gestaltung Offenbach verteidigt und erscheint im Herbst/Winter 2019 im Transcript-Verlag. Das Projekt untersuchte modernologische, partizipationsästhetische und kunstaktivistische Ansätze in der bildenden Kunst seit den 1990er Jahren. In seinen praktischen Projekten beschäftigt sich Sebastian Mühl mit dem Bild der Moderne im filmischen Register der Gegenwartskunst. In video- und filmkünstlerischen Arbeiten setzt er sich mit den politisch-ästhetischen sowie den gebauten Utopien der Moderne auseinander. Zu den Themen seiner theoretischen und praktischen Arbeit gibt Sebastian Workshops, hält Vorträge und publiziert.

Sebastians Dissertation wurde von der Philosophin Prof. Dr. Juliane Rebentisch betreut, deren Wissenschaftlicher Mitarbeiter er von 2013 bis 2017 war. Im Frühjahr 2015 absolvierte er das Meisterschülerstudium bei Prof. Astrid Klein an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig. Zuvor studierte er bildende Kunst und Medienkunst an der HGB Leipzig und diplomierte dort im Juli 2012 mit einer filmpraktischen Arbeit sowie einer theoretischen Arbeit zu Jacques Rancière (Betreuung Prof. Astrid Klein, Dr. Ralf Hartmann und Prof. Dr. Beatrice von Bismarck). Er hat zeitweise an der University of Arts in London studiert und ein B.A.-Studium der Philosophie an der HfPh München absolviert. Sebastian hat an zahlreichen Ausstellungen im In- und Ausland teilgenommen, u.a. im Museum der bildenden Künste Leipzig, im Kunstverein Tiergarten – Galerie Nord, Berlin und im CAC Passerelle Brest. Seit 2006 arbeitet er projektbasiert mit dem Videokünstler und Szenographen Stefan Hurtig zusammen.

Von 2018 bis 2019 war Sebastian Senior Scientist (Postdoc-Assistent) am Institut für Kulturanalyse, Abteilung Visuelle Kultur (Prof. Dr. Anna Schober-de Graaf) an der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt. Er ist Dozent am Fachbereich Kunst und Design der Hochschule für Künste Bremen. Seit 2020 arbeitet Sebastian als Digital Curator an den Staatlichen Kunstsammlungen Dresden.

————————————————————————————————–

Sebastian Mühl, *1981, is an art theorist and researcher based in Berlin and Dresden. His research focuses on the political dimensions of contemporary art practices and on the politico-aesthetic implications of artistic perceptions of modernity. In 2017, he completed a phd thesis on notions of utopia in contemporary art. The project was an art theoretical research into modernolocical, participatory and art activist strategies since the early 1990s. His films and film-based visual art projects focus on the effects of the politico-aesthetic and the built utopias of modernity.

From 2013 to 2017, Sebastian was a Research Assistent at Offenbach University of Art and Design, where his thesis was supervised by philosopher Prof. Dr. Juliane Rebentisch. In Spring 2015, he completed a „Meisterschüler“ programme supervised by Prof. Astrid Klein at Leipzig Academy of Visual Arts. He studied Fine Arts and Media Arts at HGB Leipzig where he graduated in 2012 (supervision by Prof. Astrid Klein, Dr. Ralf Hartmann and Prof. Dr. Beatrice von Bismarck). He studied at the University of Arts London and received a B.A. in Philosophy at HfPh München. Sebastian exhibited internationally, e.g. Museum of Fine Arts Leipzig, Kunstverein Tiergarten – Galerie Nord Berlin and CAC Passerelle Brest.

From 2018 to 2019, Sebastian hold a position as Senior Scientist at the Institute for Cultural Analysis, Division of Visual Culture, at Alpen-Adria-Universität Klagenfurt. He is Lecturer at the Department of Art and Design at the Hochschule für Künste Bremen. In 2020, Sebastian took a position as a Digital Curator at the Dresden State Art Collections.

Vorträge und Workshops – lectures and workshops

2019

May 29th – June 2nd “Practices of truth and Representations of the Popular in the work of Chto Delat?“, Vortrag, Konferenz „Truth, Fiction, Illusion – worlds and experience“, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt und Association for Philosophy and Literature & Theory, Culture, and Society.

April 4th “Reconciliation and its discontents. The reworking of utopia in the work of Isa Genzken“, Vortrag, The Nasher Prize Graduate Symposium, Nasher Sculpture Center, Dallas, Texas.

Feb 15th “Post Utopian Forms. Aesthetics and Contemporary Critical Theory“, Vortrag, Graduate Student Conference, German Languages and Literature Department, Yale University, New Haven.

2018

Oct 16th „Die Designrezeption der Gegenwartskunst“, Vortrag im Rahmen der Dienstagsgespräche an der Fakultät Gestaltung, FH Würzburg.

Sept 5th – Sept. 7th „Wirklichkeitskonzeptionen und Historiografien der Avant-Garde bei Chto Delat?“, Vortrag, 6. Internationale Konferenz des European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, Universität Münster.

Aug 24th – Aug 31st Summer School “Constructing Utopia. Eastern European Avant-Gardes and Their Legacy”, Museum of Modern Art plus Museum of Contemporary Art Metelkova, MG+MSUM, Ljubljana, Slovenia.

June 8th Wrap-Up im Workshop „Situated Cinemas: Films and their Screening as Agents of Contemporary Participatory Democracy“, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt.

April 13th „Artistic Research and Art Criticism“, Talk and Discussion at the Research/Creation course (Prof. Craig Leonard) at Nova Scotia College of Art & Design, Halifax.

April 6th „Utopia, History and Art. Notes on the Revival of Utopian Thought in Contemporary Art“, Vortrag auf dem Graduate Student Art History Symposium, University of Illinois, Chicago.

Feb 16th „Umstrittene Utopien. Ökonomie und Ästhetik einer problematischen Grenze“, Vortrag auf dem X. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik, Offenbach am Main.

2017

Jan 26th „Tools. Konstruktivismus bei Superflex“, lecture at the doctoral candidates’ colloquium, Offenbach University of Art and Design.

2016

Nov 24th – Nov 25th Panel moderation, „Newsflash Kunstkritik“, conference at the Frankfurter Kunstverein, organized by Ellen Wagner.

July 13th Lecture at the Symposium “Briefings”, Institut für Kunstpädagogik, Goethe-University Frankfurt.

June 29th – July 2nd Lecture at the conference “Art and Politics in Europe in the Modern Period”, University of Zagreb.

June 1st – June 3rd Lecture at the 5th International Conference of the European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, University of Rennes, France.

May 27th – May 28th Presentation at the Workshop „Aesthetic-Political Activism“, organized by Jörg Schaub and Gavin Grindon, School of Philosophy and Art History, University of Essex, UK.

May 24th Statement and Moderation, „Kreativität. Verheißung und Fluch”, Offenbach University of Art and Design.

May 13th Lecture at the Annual conference of the Dutch Association of Aesthetics (DAA), University of Antwerp.

April 27th – June 1st Seminar on “Utopias in Contemporary Art”, Offenbach University of Art and Design.

Feb 11th Lecture at the doctoral candidates’ colloquium, Offenbach University of Art and Design.

2015

Dec 09th Workshop on found footage strategies in film- and video art (Pierre Huyghe, Peter Delpeut and Ossama Mohammed), Offenbach University of Art and Design.

Nov 13th – Nov 14th Lecture at the 6th Young researchers’ conference, Cluster of Excellence Normative Orders, Goethe University Frankfurt / Main.

Nov 06th Lecture at the conference “Art Criticism 2.0”, Research Center of the Academy of Visual Arts in Prague.

Sept. 30th – Oct. 3rd Lecture at the GfM Jahrestagung (Gesellschaft für Medienwissenschaft), University of Bayreuth.

July 01st Lecture at the doctoral candidates’ colloquium, Offenbach University of Art and Design.

June 5th Lecture at the Second Graduate Workshop of the Russian Art and Culture Group, Jacobs University Bremen.

April 23th Lecture at the Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam (Centre for Contemporary History).

Feb 12th Lecture at the doctoral candidates’ colloquium, Offenbach University of Art and Design.

Jan 28th – Jan 29th Workshop “Revolution in Contemporary Film Practices” at Offenbach University of Art and Design.

2014

Dec 10th Lecture, “Bourdieu and Institutional Critique”, Offenbach University of Art and Design.

Nov 28th – Nov 29th comment and panel discussion, 5th Young researchers’ conference, Cluster of Excellence Normative Orders, Goethe University Frankfurt / Main.

Nov 15th Lecture at Martin Luther University Halle-Wittenberg.

May 22nd – May 23rd Workshop “Politischer Film – politisches Kino” at Offenbach University of Art and Design.

Feb 10th Lecture at the doctoral candidates’ colloquium, Offenbach University of Art and Design.

2013

Dec 17th Lecture on “artists’ cooperative galleries”, Offenbach University of Art and Design.

Publications and catalogues

2019

„Moderne im Archiv. Zur Kritik des utopischen Erbes in der Gegenwartskunst“, in: Hannah Bruckmüller,  Jürgen Buchinger, Barbara Reisinger, Stefanie Reisinger (Hg.), all-over 15. Magazin für Kunst und Ästhetik, Wien 2019, S. 12–21. URL: http://allover-magazin.com/?p=3388 (peer-reviewed).

„Notes on Utopia, History, and Architectural Form“, in: Plot.online, 02.03.2019, Online-Publikation. URL: http://www.plot.online/plot/points/notes-on-utopia-history-and-architectural-form/

„Durchkreuzte Fabeln. Jacques Rancières Filmästhetik im Spiegel von Colossal Youth“, in: Ralf Mayer, Alfred Schäfer, Steffen Wittig (Hg.), Jacques Rancière: Pädagogische Lektüren, Wiesbaden 2019, S. 197–215.

2018

„Umstrittene Utopien. Ökonomie und Ästhetik einer problematischen Grenze“, in: Juliane Rebentisch (Hg.), DGÄ Kongress-Akten Band 4: Das ist Ästhetik!, Online-Publikation 2018, http://www.dgae.de/wp-content/uploads/2017/06/Muehl_Sebastian_Umstrittene-Utopien.pdf

2017

Inga Danysz, Ani Schulze (ed.), Rootless Rocks and Drifting Stones, Frankfurt am Main, 2017, therein: “Future in the Past. The Historicity of Utopia“.

2016

Research Centre, Academy of Fine Arts Prague (ed.), Notebook for Art, Theory and Related Zones, No. 20, 2016, therein: „Artistic Research as a Challenge for Art Criticism“.

Christiane Heibach, Angela Krewani, Samantha Schramm (ed.), Re/Visionen der Utopie, kunsttexte.de, E-Journal für Kunst- und Bildgeschichte, Nr. 3, 2016, therein: „Ambivalenzen der Utopie in der Gegenwartskunst“.

Clemens Reinecke und Christoph Roßner (ed.), Said the straight man to the late man, Leipzig 2016, therein: „Said the straight man to the late man. Zur Ausstellung von Clemens Reinecke und Christoph Roßner im Bistro21“.

2015

„Glänzende Substanzen“, Sebastian Mühl on Otobong Nkanga, „Crumbling Through Powdery Air“, Portikus, Frankfurt am Main, 2015.

Bernd Kracke (ed.), Annual Report 2015, Offenbach University of Art and Design, therein: Sebastian Mühl, Ellen Wagner, “Borders of Orders – Drawing Borders, Conflicts and Social Orders”.

2014

Bernd Kracke (ed.), Annual Report 2014, Offenbach University of Art and Design, therein: Sebastian Mühl, “Utopie zwischen künstlerischer Verstetigung und Reflexion”.

Kulturreferat München (ed.), Carsten Nolte. Give up the Ghosts, Monografienreihe Förderpreis für Bildende Kunst 2013, München 2013, therein: “Ateliergespräch zwischen Carsten Nolte und Sebastian Mühl”.

2012

Sebastian Mühl, Ästhetik der Politik, Politik der Kunst, politische Kunst. Zum Verhältnis der Konzepte bei Jacques Rancière, thesis, published at the Leipzig Academy of Visual Arts Library 2012.

Museum of Fine Arts Leipzig (ed.), Natur 3d. Zeitgenössische Kunst im Dialog mit historischen Museumsbeständen, exhibition cataloque, Leipzig 2012. ISBN-13 978-3-86060-022-1.

2011

Friedrich-Ebert-Stiftung (ed.), Eine Art Aufruhr. Aktuelle Kunst in Position zu Politik, exhibition catalogue, Bonn 2011.

2009

Kunstverein Tiergarten / Galerie Nord (ed.), Querformat, exhibition catalogue, Berlin 2009.

Montag Stiftung Bildende Kunst (ed.), Kunst, Sichtbarkeit, Ökonomie, Verlag für moderne Kunst, Nürnberg 2009. ISBN 978-3-940748-60-7. The publication is a conference transcript and exhibition cataloque of the conference “Heraus aus dem Elfenbeintum! Kunst, Sichtbarkeit, Ökonomie” at the Academy of Visual Arts Leipzig, Nov 25th – Nov 26th 2008.

2007

Sebastian Mühl, variable exposure, artist book, published at the Library of Leipzig Academy of Visual Arts.

Stefan Hurtig, Sebastian Mühl, (ed.), FerienArbeit, artist book, self-published.